Waarom lid worden van een plaatselijke begrafenisvereniging?

Een plaatselijke begrafenisvereniging is van oudsher ontstaan uit de nabuurschap. Vroeger was er nog burenhulp die er voor zorgden dat bij een sterfgeval alles werd geregeld. Die burenhulp verdween langzamerhand met het verstrijken van de tijd. Daarvoor in de plaats kwam de onderlinge begrafenisvereniging. Die nam de taak van de burenhulp over. Het werk wordt gedaan door “eigen” mensen. Mensen die bekend zijn bij de familie waar zich een sterfgeval voordoet. Dit geldt natuurlijk ook voor de zogenaamde import die in het dorp komt te wonen. Ook daar wordt de volledige uitvaart door de begrafenisvereniging verzorgd.

Wij proberen het geheel te verzorgen tegen de meest minimale kosten. We zijn niet op winst uit doch het gaat niet meer geheel zonder kosten gepaard en daarom moest er na verloop van tijd een contributie worden geheven. Dat is nu nog het geval.

Wij proberen het geheel te verzorgen tegen de meest minimale kosten.

Doel en grondslag van de vereniging

Doel en grondslag van de begrafenisvereniging Uffelte is op basis van vrijwilligheid, onderlinge solidariteit en nabuurschap en/of geïnspireerd vanuit een christelijke visie, onderlinge hulp verlenen op het gebied van de uitvaart en een overledene op de meest waardige wijze, overeenkomstig zijn/haar laatste rustplaats brengen, mede om te voorkomen dat de verzorging van een stoffelijk overschot van de mens een voorwerp van winstbejag wordt.

Eigen inbreng en Ledenkorting

De begrafenisvereniging Uffelte verzorgt uw begrafenis of crematie op de manier zoals u dat zelf wenst. Daarbij mag u er vanuit gaan dat wij aan elke, zij het redelijke, wens kunnen voldoen. Wij zeggen duidelijk dat wij uw begrafenis of crematie verzorgen, met de nadruk op verzorgen. Wat wij niet doen is bedragen uitbetalen, want op grond van onze statuten is dat niet toegestaan. Wij verstrekken wel een ledenkorting die is vastgesteld op €625,00 zowel voor een begrafenis als ook voor een crematie. Daarnaast regelt de begrafenisvereniging een aantal zaken gratis voor u. Omdat het de laatste tijd steeds vaker voorkomt dat de overledene thuis wordt opgebaard heeft het bestuur besloten om een bijdrage in de kosten van de huur van kistkoeling te verstrekken van €150,00.

Financiële afspraken met uitvaartverzorger

De begrafenisvereniging heeft afspraken gemaakt met uitvaartverzorger Wassink uit Meppel. Hij verzorgt uitvaarten voor de leden van de vereniging met een zeer aantrekkelijke korting op de kosten.

Uitvaartverzorger

Wassink uitvaartverzorging